Bernhoft – Fasching 16/8

Efter en himla fin lördag avslutades kvällen med att springa in på Fasching lagom till att Bernhoft började spela. Första gången jag såg honom live var 2011 i Århus, där han var support till Kaizers Orchestra. Senaste gången headlinade han i Hamburg. Kvällens spelning var nummer 8 och han har verkligen bara blivit ännu bättre. Och då ska påpekas att första gången var han redan helt jävla magisk.

Men han ska ses live. Skivorna är grymt bra, särskilt senaste, och första två köptes efter spelningarna i Danmark men jag har bara lyssnat på dem kanske två gånger. För skivorna är bra. Men liveupplevelsen är sjuk. Fasching var ett enda långt, stort leende. Det började med min nya favorit, “Wind You Up” och under spelning kom både “So Many Faces”, “C’mon Talk” och “Streetlights”. Och allt vara bara… Helt. Otroligt. Nej, ord kan inte beskriva upplevelsen att se honom live. Nej, skivorna gör det inte rättvisa. Inte ens livevideos. Du måste vara DÄR.
Så nu måste jag plötsligt till England i slutet på november. Tänk så det kan bli.

Tillslut var ju konserten tyvärr slut och efter ett “Det är ju du från Kaizers!” fick jag iallafall framföra mitt “JAG SA JU ATT DET SKULLE GÅ BRA I SVERIGE!” haha. Satt ju ändå där för tre år sen och mailade 20 olika spelställen i Sverige om honom (bland annat Fasching, hallå liksom). Och med tanke på mottagandet denna kväll kan jag förstås tycka att det kan komma ett par fler livedatum i Sverige. Pustervik i Göteborg till exempel, är i stort behov av en Bernhoftspelning. Trust me.

Leave a Reply

