Anta veganutmaningen?

https://veganutmaningen.se/

Jag har förvisso inga planer på att bli heltidsvegan. Eller ens vegetarian.
DÄREMOT, provar jag hemskt gärna i en månad eller mer. Vill också skära ner på mitt köttätande, även om det blir mer mot lakto-ovo-vegetariskt än veganskt. Så mycket av det kött jag äter är nämligen väldigt, väldigt onödigt. Särskilt för mig, som för tillfället i princip lever av mackor. BEHÖVER jag leverpastej? Nej. Eller påläggskorv? Nej. Är det ens godare än ost? Nej.

Jag jobbar hellre mot ens livsstil där jag UNNAR mig kött. Jag njuter säkerligen mer av en väl utvald köttbit någon gång i månaden än att rutinmässigt köpa hushållsmedwurst till mackor jag inte ens behöver. Jag köper hellre färska bitar fisk eller färska skaldjur, än jag har bacon i pastasåsen “bara för att”.

Nåväl. Alltså känns en månad, så småningom, som en himla bra start, och chans att upptäcka lite nya saker.

Leave a Reply

