Volbeat – Scandinavium, 25/11

Lyssnade just på Carpark North. VAD skulle Volbeat säga?
Men tanke på Anders reaktion när jag sa att jag sett Nephew i Oslo och inte dem kan jag bara gissa – gapskratt. Nåväl, fick helt enkelt fixa en Volbeat-playlist att lyssna på till det här inlägget.

Så, till kvällen ifråga.
Jag börjar med det som betydde mest för mig. Vilket var när Anders kom emot mig över scenen under tredje låten eller så, med en svettig handduk i handen. Jag såg följaktligen ut som att han skulle smitta mig med pesten och försökte gömma mig bakom kravallstaketet. Anders gav sig inte, det var jag skulle ha äckelhandduken. Så jag tog emot den, tillslut. Vad var det? En ny t-shirt.
Jag hoppas VERKLIGEN att han också såg den väldigt glada minen när jag fattade att det var en t-shirt. Önskar han kunde sett minen när jag vecklade ut den efter spelningen också… Det var nämligen inte ‘bara’ en t-shirt. Det är en “Allegiance to Volbeat – Trooper”t-shirt. Den finns inte att köpa (vad jag kunnat lista ut iaf). Ja, jag var nära att gråta lite av hur rörd jag blev. Fina.

DSCF7728

Men själva spelningen då? Till att börja med är Scandinavium en väldigt fin arena att köa vid. Mc Donalds med gratis toa i anslutning och tak över entrén. Tror inte det blir bättre ?! Kom dit strax efter kl13 och blev nr 9 i kön. Något av det bästa med Volbeat är helt klart att folk inte riktigt köar😉 Insläppet gick bra, för att vara insläpp. Med andra ord öppnade de fel entré först och jag höll på att bryta ihop av hjärtinfarkt. Business as usual.

Två förband var det, inga av dem min kopp te. Teenage Bottle…something.. Lät som att de ville vara Ramones och inte riktigt nådde dit. Jag är inte ens särskilt förtjust i orginalet. Sedan var det Iced Earth och även om de var duktiga på sin sak, så är det långt ifrån vad jag lyssnar på och tycker om att se live.

Sedan, var det dags för Volbeat! Tyvärr har de börjat ha skynke för scenen så man inte ser sista soundcheck. Synd, eftersom de har grymmaste roadien ever. Tror till och med han börjat köra mic-check igen men vet såklart inte. Tack, skynkhelvete! Konserten inleddes med banjo. Det var, faktiskt, jävligt coolt. Banjoherren var framför skynket och när det sedan togs ned visste jag inte om jag skulle skratta eller bara… gapa. Maken till fuckings rekvisita?! Det var som Avenged Sevenfold 2010 fast gånger 1000. Spökhuset på Gröna Lund x2 är nog mindre prylar. Klocktorn, gravstenar, hus, galge (inklusive lik och kulle), mur, stängsel… Och pyroteknik. Så mycket pyroteknik. Dessa saker är också mina största invändningar mot spelningen. Så mycket saker gjorde att bandet försvann, mycket. De BEHÖVER inte så mycket grejer, det tillför mindre än det tar bort från upplevelsen. Allt detta var också största anledningen till att jag inte såg dem på Tele2 Arena här i Stockholm. Hoppas istället kunna se dem under nästa Englandsturné, förhoppningsvis mycket mindre prylar och marginellt mindre spelställen. För hur som haver är de ju ett av favoritbanden. Alltid.

Men så musiken då?
Eftersom det är turné för senaste skivan, “Outlaw Gentlemen & Shady Ladies”, körde de såklart mycket från den. Och eftersom det verkligen inte är min favoritskiva (liiite för mycket Carola och Jill Johnson) tyckte jag ju bättre om låtarna från de tidigare skivorna. Men där blev jag inte besviken! Radio Girl, A Moment Forever, Caroline Leaving, Pool of Booze, Booze, Booza, alla var grymma! Nya låtarna gjorde sig också bättre live än på skiva, men fortfarande inte helt min kopp te. Roligt dock att de valt att uppmuntra till crowdsurfing under “My Body” som råkar låta VÄLDIGT mycket som ett bidrag till melodifestivalen. Nej, jag kan inte hålla mig seriös en sekund under den låten.

Det var en kväll som för mig bestod mig bestod mest av tillbakablickar och minnen av hur jävla bra “vi” haft det. 70pers år 2007, få micken under “I Only Wanna Be With You” i Stockholm 2009, att jävlas med Thomas, Meet & Greet i Birmingham (SWEEEDEEEEN!!!), crowdsurfing (ahem, throwing) under “Fallen” av alla jävla låtar, även det i Birmingham. Mina och Michans roadtrips… Allt. Så fint. Och de är så bra. Och jag älskar dem även om de har ett halvt nöjesfält på scenen.

Leave a Reply

