Löparknä.

Var hos naprapat idag.
Han hade identifierat vad som var problemet med mitt knä efter fem minuter.
Jo jo. Att det skulle vara så himla svårt?
Första behandlingen idag, andra på fredag. Något av det mest smärtsamma jag någonsin varit med om tror jag. 15min tog det, kändes som ett 2timmars hårt träningspass och jag svettades som en liten gris. Men endorfinkicken efteråt…
Helt. Jävla. Episk.

Så. Då är det bara led-/muskelfästesmärtan kvar att reda ut. Heja mig!

Symptom, löparknä:

  • Smärta på utsidan av knät
  • Smärtan ökar under pågående löpning, speciellt vid backar
  • Smärtan kan till slut bli så fruktansvärd att man omöjligt kan ta ett steg till (känns som en kniv i knät)
  • Även den mest härdade löparen kan tvingas bryta p.g.a. smärtan.
  • Smärtan blir extra påtaglig när man försöker springa i nerförsbacke.
  • På plant och jämnt underlag känns däremot inte smärtan lika intensivt.
  • Smärtan upphör i stort sett på en gång när man slutar springa, även om området ömmar när man försöker massera det.
  • Smärtan dyker inte upp förrän mitt under passet, men gärna direkt efter att man tagit sig uppför en backe
  • Reflexmässigt börjar man springa med allt stelare ben; smärtan är något mindre om man undviker att böja i knäleden.

Leave a Reply

