Royal Republic – Platens Bar, Linköping 27/9 & Liljan, Borlänge 28/9

Såå, bättre sent än aldrig!
Helgen som var spenderades alltså på resande fot för att se Royal Republic, samt, inte att förglömma, The Durango Riot som var förband.

Inledde i Linköping genom välbehövlig kaffe med Axel, Burger King middag och fantastiskt snygga under cover-drinkar. Aka, i BK muggen. Classy. Sedan var det bara att rulla ner till spelstället, INTE samma som förra gången trots allt. Men himla trevligt, skulle gärna se fler band där!
Efter lite snack med merchkillen och ännu en drink (eller två, eller fem) var det dags för Durango! Och alltså, de är så bra. Så sjukt jävla bra. Och låter så stora, som att de spelar på Arenan snarare än en liten klubb i Linköping. Setlisten var på 6-7låtar har jag för mig, väl valda. Be mig inte att namnge dem bara, jag har lyssnat pinsamt lite på skivan 😉

And theeen, Royal Republic! (…efter ännu en drink)
Royal var precis lika bra som de alltid är. Sånt jävla ös, sån energi, sån glädje! Grym setlist på 16låtar, skulle fota den jag har, men är för lat. En av höjdpunkterna var förstås att de tog ‘Addictive’ på precis lika stort allvar under en ‘riktig’ spelning som de gjorde på Bandit och Bengans (inte alls med andra ord). Helt underbart!
I övrigt som sagt en grym spelning, även om publiken tyvärr var… astråkig. Kom igen, det är Royal vi snackar om! Hoppa! Headbanga! Ös!
Enligt min nacke gjorde jag förstås allt detta tillräckligt, haha.

Sedan blev det väl.. mer drinkar…
Dag två spenderades helt överjävligt bakis med att ta mig från Linköping till Borlänge. Det gick! Men kostade 400:- istället för 147:-, tack SJ. I Borlänge blev det chailatte på Waynes i Kupolen, middag på Mc Donalds (heja mig) och snabbsminkning på en toalett innan det var dags att möta upp Camilla.

Det gjort satte vi oss på en parkbänk utanför Liljan för att göra slut på hennes whisky och min cider. Visst har jag väl nämnt att detta var en classy helg? Roade oss med YouTube och att försöka slippa undan medelålders män som undrade vad vi hade för oss. Väl inne blev det öl, massor av prat och tillslut var det dags att gå fram till kravallstaketet (åtminstone enligt oss). Där, ve och fasa, Camilla nyköpta öl blev snodd! Sedan bar det bara utför, eftersom jag kom på den briljanta idén att vi skulle dricka gin. Bad idea…

Men spelningarna var bra iaf, till och med bättre än dagen innan! Publiken var cirka tusen gånger bättre, ljudet var bättre och ja… Bättre.
Likadan setlist som kvällen innan, så vi kan nog vänta oss något liknande i Stockholm (awesome).
Jag och Camilla tog oss efterhand till Falun och hem till henne, handlade kebabtallrik (jag gillar inte ens kebab?) och soooov. Till kl.14.
Då jag upptäckte att jämfört med detta så hade baksmällan dagen innan varit en dans på rosor. Wo..ho…
Tog mig på något sätt till Uppsala och spenderade kvällen på soffan snarare än Sherlock-gig. Lyckat!

Spelningen på fredag blir ölbaserad. Fuck gin.
Men, looking forward! även om Durango Riot tyvärr inte är förband då..

Leave a Reply

