Corroded – State of Disgrace

Jag kan inte påstå att detta kommer bli en låt-för-låt recension, eftersom jag pinsamt nog lyssnar på skivan för första gången i detta nu. Men något ska jag nog kunna få ur mig!

För det första låter det så amerikanskt så jag vet inte vad! Inte mig emot dock, det känns trots allt väldigt… Corroded. USA goes to Norrland (eller tvärtom?). Däremot tycker jag fortfarande inte att albuminspelningarna gör Jens röst rättvisa. Den är SÅ mäktig och bra live, men på skivan blir det väldigt platt. Åtminstone jämförelsevis. Sen är det här inte ett särskilt stort problem för mig eftersom jag oftast ser dem live i tid och otid, men tråkigt ändå.

Tycker väl också att det har pillats lite mycket med allt. Ljudeffekter hit och dit och överallt. Enklare och tyngre hade blivit HELT fantastiskt. Som det låter nu är det ‘bara’ svinbra😉
Sedan är jag förvisso övertygad om att jag kommer ha fastnat mer för hela skivan om några lyssningar. Med tanke på att det tog ungefär 25livespelningar innan jag började lyssna på de andra skivorna så håller jag ju på att bryta det mönstret här, haha.

Försöker komma på vilket band de påminner om, men det skulle kunna vara så att de helt enkelt påminner om Corroded. Fått till ännu lite mer ‘Corroded sound’. Ser något helt otroligt fram emot att höra låtarna live, för detta mina vänner, låter som klockrent livematerial. Åh, så bra!

I ‘Clean My Guns’ hör jag plötsligt lite av den rösten som kommer fram live! Underbart. Läser samtidigt Rocknytts recension att det är skivans mest intetsägande spår, haha. Även ‘Stop Me From Screaming’ låter lovande röstmässigt och jag funderar på om det är så enkelt att jag behövde höja volymen.

Återkommer när jag lyssnat igenom igen, denna gång med ordentlig volym.

Japp. Skivan, och framförallt Jens röst, låter mycket bättre efter en extra genomlyssning på mycket högre volym! Fortfarande inte lika bra som live, men med tanke på hur bra de är live… Gillar fortfarande ‘Clean My Guns’ och ‘Beautiful Revolution’ är helt, helt underbart bra.
Skriver inte så mycket om instrumenten eftersom de alltid är bra, och absolut inte lika markant skillnad i hur de låter live jämfört med skiva. Självklart tyngre live, men så är det ju ‘alltid’. De är, helt enkelt, grymma.
Så ingen känner sig förbisedd, ehum ehum.😉

Leave a Reply

