Daily Archives: August 7, 2012

Royal Republic – Save the Nation (29/8)

Efter att jag fått äran att förhandslyssna på Royal Republics kommande album, vore det kanske lämpligt om jag knåpade ihop någon form av recension. Det är dock oklart hur detta ska sluta – tror inte att jag skrivit något dylikt på två år.

Nåväl! Åsikter brukar jag ju dock alltid ha. Så även om denna platta.

Till att börja med ett första intryck.
Damn, vilken skitig platta. Men snygg.
Andra intrycket?
Damn, vilken clean och snyggt proddad platta.

Med andra ord viss spridning i låtmaterialet. Men det är Royal, de kan bära upp det. Det känns på något sätt som att de blivit ännu mer sig själva. Lite mindre fullt ös medvetslös, lite mer Royal Republic.
Dags för någon slags översikt  av skivan..

Det är Royal. Varenda liten ton låter som att den kommer göra sig perfekt live, förväntningarna är skyhöga för min del. Jämfört med debuten är det svängigt till tusen, mera gung, mer dans. Passar för en bra mycket större publik än, säg, på Debaser Malmö förra året. Ett par låtar hade jag hört live tidigare, närmare bestämt ‘You Ain’t Nobody’ och ‘Be My Baby’. Förstnämnda gör sig även mycket bra på skiva, Babylåten lyssnar jag helst på live. Den blir lite… platt i hörlurarna.
(även om ju textraden “if you tie my tie I’ll make you mai tai” är episk)

Skivans första riktigt glada överraskning kommer i form av ‘Everybody Wants To Be An Astronaut’. Enda tanke i huvudet efter ett par-tre genomlyssningar var “VARFÖR släppte de inte den här som singel?”. Men medan jag som bäst undrade över det så släppte de den åtminstone som andrasingel, och jag är väldigt glad för det! Den går inte ens att jämföra med ‘Addictive’ som jag fortfarande ser som skivans absolut svagaste spår. Den finurliga betoningen på ‘dick’ håller ungefär en halv lyssning, sedan är den bara tråkig. Men nu går jag händelserna i förväg…

Däremellan kommer även ‘Make Love Not War’ som är väldigt Royal får jag erkänna, men inte någon av favoriterna. Ser dock mycket fram emot att höra den live! Tror den versionen kan fungera ypperligt.
Skivans mest förvånande spår är ‘Strangers Friends Lovers’ som jag bara älskar. Trodde knappt mina öron, kan Adam ens låta såhär? Refrängen känns som en väldigt oväntad stil i en Royal-låt, men är underbar. Och munspelssolot! Har dock en viss föraning om att det är en låt jag kommer sukta efter live och aldrig få höra. Hoppas att de motbevisar mig.

Sedan blir det festa, festa, fullt ös-låtar x2 i form av ‘Molotov’ och ‘Punch Drunk Love’. Ultimat pepp!
(I övrigt är ‘Punch Drunk Love’ allt som ‘Na na na’ med My Chemical Romance ville vara men aldrig lyckades med. Såhär ska ‘na na na’-ande användas.)
Och sedan. Sedan kommer ‘Sailing Man’.
Den. Är. Fantastisk.
Punkt.
Håller ni inte med, ja då har ni fel. Och hör sen.
Men förvånad blev jag. En låt med Royal Republic som får mig att tänka på både Avenged Sevenfold och Blowsight? Otippat, men sant! Och får jag inte höra den live, då kreverar jag helt. ALLT med låten är helt jävla awesome.

Nu ska jag lugna ner mig lite och försöka avsluta det här.
‘Let Your Hair Down’ får mig att vilja hoppa upp ur soffan och börja spontandansa. Kom igen katten, det svänger ju! Att jag dessutom vill dra på mig 40-50talsklänningen och dricka drinkar, det är bara en added bonus.
‘Revolution’ känns typisk, den är med andra ord bra och ösig. Håller stilen från ‘We Are The Royal’ som avslutade förra skivan.
Sedan, ja sedan blir det ‘This Means War’. 54sekunder av. Ös. Som i, rusa in i en betongvägg med huvudet före upprepade gånger och släng dig sedan skrikandes in i en moshpit efter 418koppar kaffe. Och.. Vart hittade de Raised Fist-aggressionerna? Kör de den live ska jag se till att vara säkert inkilad längst fram ska jag säga er. I skyddsväst om de inte har kravallstaket.

Phew. Långt blev det. Men det får ses som en komplimang det.

Snyggast, bäst och starkast:
Sailing Man, You Ain’t Nobody, Everybody Wants to Be An Astronaut

Vad. Är nu detta?
Addictive, Make Love Not War

Hur mycket jag ser fram emot att se dem live? Eh, ja.
Himla tur att de ska ut både här och var i höst! Personligen satsar jag på:
Platens Bar, Linköping 27/9
Rockklubben @ Liljan, Borlänge 28/9
John Dee, Oslo 29/9
Sticky Fingers, Göteborg 4/10
Debaser Slussen, Stockholm 5/10
Debaser Malmö, Malmö 20/12

För fullständig turnéplan: http://www.royalrepublic.net/

Sveriges bästa liveband alla kategorier. Se dem.