Rise Against – Arenan Fryshuset 6/3

Så. Igår bar det av till Arenan direkt efter jobbet för att försöka få till lite köande. Mötte upp Michan på plats med ungefär en timme kvar till dörrarna öppnades. Blev hatisk mot alla som sålde och köpte äcklig bootlegmerch och har nog aldrig stört mig så jävligt på en kö någonsin. Och att vakterna inte dök upp förrän fem-tio minuter innan insläpp? Jisses. Tacka vet jag England.

MEN! Sen var det insläpp, som gick bra. Hamnade på rad två med fri sikt, sämre kan man ju ha det. Touche Amore inledde spelningen och var riktigt bra! Skulle gärna se dem på nåt litet ställe nån gång. Påminde om vårt kära huvudband, men lite snabbare och lite hårdare.
Efter dem var det dags för Architects, som jag velat se sedan… 2009? Utan att någonsin ha lyssnat på dem ordentligt, haha. Men de var bra live, väldigt brittiska och väldigt bra gitarr och bas. Dock lite mer förvånande att de var förband, med tanke på hur hårda de är. Men inte mig emot!
När de var klara var det två stycken som gick snett framför oss och vips! så stod jag och michan längst fram. Kärlek!

Och så var det dags för Rise Against. Hur, HUR kan jag ha glömt hur otroligt jävla fantastiska de är live? Hur GLADA de är på scenen? Hur genuint roligt de verkar ha på sina spelningar. ÅH. Jag log så mycket att jag hade ont i hela käken efter spelningen. Och efter detta är mitt största hopp inför konsertåret att Rise Against ska spela i England i höst. Lyckan vore gjord.

I övrigt en otroligt bra (och lång!) setlist. Blev så glad att de spelade ‘Satellite’ live, favoriten från senaste skivan. Och ‘Ready to Fall’ och, och och… Sen trodde man att det inte kunde bli bättre varpå de avslutar med ‘Saviour’. Lyckan.
För att inte tala om liveversionen av ‘Midnight Hands’. Tillägnad Architects, och visade dessutom upp ett Rise Against som mycket väl kan ha dem som förband. Hårt värre!🙂

Efter en väldigt lång, och alldeles, alldeles underbar spelning hade jag väldigt ont i ryggen och undrade väldigt mycket varför jag inte skulle till Oslo idag. Men, nu har jag lärt mig till nästa gång. Tog ett tag bara. Vacklade hem, trött men lycklig.

Video av Swing Life Away kommer.

Leave a Reply

