Plan Three – The Signal Part. 1

25 november 2010 släppte Plan Three en EP.
Sent omsiders, ska jag äntligen få fram även i bloggen att,
det är nog det bästa de gjort.

Även om man räknar med de hittills oslagbara promoplattorna med exempelvis den äldre versionen av ‘Be Still My Heart’ och ‘Tasted You’ osv. Den här EPn är helt, helt strålande. När jag hörde singeln ‘Chasing Tornadoes’ för första gången på Sjöslaget i Nyköping började jag spontangorma om hur mycket Kings of Leon och 30 Seconds to Mars kunde slänga sig i väggen. (För att inte tala om hur jag och Michan sprang till bilen efter spelningen och i allmänhet skrek lite av glädje)

Det är en väldigt jämn kvalité på låtarna, känns som singelmaterial alltihopa. Nåja. Möjligen med undantaget ‘The Soldier’ för min del, det är en väldigt bra låt men den får mig inte att le fånigt riktigt lika mycket som de andra. Får ungefär samma känsla av den som av ‘All For Nothing’ på albumet ‘Screaming Our Sins’, bra, men står sig inte helt jämfört med de andra låtarna.

Resten däremot. Wow. ‘Chasing Tornadoes’ är storslagen och får mig att tänka på 30 Seconds to Mars när de får med sig 5000pers i varje andetag och hjärtslag. Nu behöver Plan Three bara arenor som matchar låten. ‘Kill Anyone’ får mig också att tänka på 30 Seconds to Mars, åtminstone introt som låter som en blandning av ‘Night of the Hunter’/’Closer to the Edge’ och hela första självbetitlade plattan. Faller mig helt i smaken med andra ord. Medryckande och vore nog perfekt som öppningslåt om de är support och behöver få med sig folk. Är de huvudakt kan de dock gott spara den till senare i setet tycker jag.😉
‘Battle Song’ är medryckande och catchy som fan, något jag inte direkt skulle bli sur av om jag hörde den på radio. Om man säger så.
Å andra sidan är ‘Wake Up’ kanske den bästa rockballad jag hört. Ord kan inte riktigt beskriva hur otroligt fantastisk den låten är. Punkt.

Överlag är det underbart piano och underbart genomarbetade texter EP’n igenom. (Låter det som åtminstone.) Jag är en sucker för texter och de här fullständigt älskar jag. Det är inte ett måste för att bra musik, men det kan lyfta låtar till en helt ny dimension. Åtminstone för mig personligen.

Så, som jag skrev tidigare. Det enda som fattas är arenor som matchar potentialen i låtarna. Hur mycket jag ser fram emot vårturnén och efterföljande två EP’s? Well, take a guess.

One response to “Plan Three – The Signal Part. 1

  1. De saknar även fans att matcha dessa låtar… På spelningarna, önskningar på radio… Alla borde helt enkelt lyssna på EPn och bli frälsta!

Leave a Reply

