Royal Republic – Debaser, Malmö 28/9

Om jag sitter på DYAC nu istället för att skriva? Yes, well…
Och nu började MyLifeIsAverage.com fungera. Den här posten kanske blir ännu lite mer försenad…

Ja. Nu har jag OCDlyssnat på Moves Like Jagger några gånger och nu får jag väl ta tag i det här. Nåja, efter att faktiskt ha kommit hem i tid efter Nalegiget kvällen innan, kravlade jag mig i god tid upp ur sängen och var faktiskt på centralen redan 05:01, Tåget gick 05:21. Måste vara något slags rekord.
Det fina X2000tåget blev 1.5timme försenat, men för en gångs skull var det helt okej, mer tid att sova på! Sov som en stock hela vägen ner.

Väl framme tog jag en tur bort till Debaser, beundrade den äckligt snygga mattsvarta turnébussen med Royal-loggan på och tog mig sedan tillbaka till stora torget. Där avnjöts det chailatte på Waynes i sisådär 4.5timmar i strålande sol och med en strålande huvudvärk. Och en strålande bok! (Så huvudvärken gick att leva med.)

Sedan tog jag mig bort till Debaser, runt 16:30. Insåg snabbt att, nej, ingen köade. Satte mig i folkets park istället, läste, drack strongbow och tittade på wallabys. Självklart uppblandat med att varje kvart kika runt hörnet och se så att ingen köade. Tillslut (säg, 18:45, insläpp 19) kom det faktiskt lite folk. Så jag ställde mig där. Sen kom det någon och frågade om det var vi som skulle på meet & greet (Royal Republic? Meet & Greet? aaaaw). Det skulle ju inte jag men jag fick följa med ändå. Det var fint, fick en påse och en t-shirt (och lite småpryttlar).

Träffade dem också såklart det var ju ändå.. poängen med att ha meet & greet.
Intressant kommentar av en av dem som var där.
(till Per, trummor) “Men du är ju från Stockholm, är det därför du är här?” Det sista till mig.
Jag:o_O
Per: Nej nej nej nej hon bara… är sån. Som.. åker runt. Kringresande musiker. Höll jag på att säga. Fast det är du ju inte. Musik…fantast. Typ.

…jotack precis.
Sedan hängde jag med en Amanda och hennes kompisar (som jag verkligen inte kommer ihåg namnet på? Jag är dålig). Sjukt trevligt konsertsällskap iaf!
Not Called Jinx var först ut på scen ochjag tänker göra det enkelt för mig och sammanfatta dem med ett ord:
KERRANG!
På ett bra sätt, glada och catchy.


Sedan var det Royal! För 12e gången om jag inte minns HELT fel.
Hur Royal Republic är live går inte att beskriva i text. Utom halvhjärtat.
De är Sveriges absolut bästa liveband alla kategorier. Och ett av de bästa jag någonsin sett även om man räknar med internationella band. INGEN (well, utom möjligen 22) har deras energi på scen. Dock har inte ens Magnus Børmark lika mycket energi som Hannes Irengård har. Lyckades undvika att få Adams knä i ögat och skor på händerna, alltid bra om man vill fokusera på spelningen.
Ja. Det var väl det. SE DEM FÖR HELVETE.



Sedan köpte jag alldeles för många dyra öl i baren, pratade med Not Called Jinx om mera öl och hamnade på efterfest hos någon amerikanare som var från Irland. Efterfesten gick ut på att jag la mig på en soffa, sov två timmar och sedan hann med tåget hem som gick 05:50. Men den dagen är en annan historia.

Leave a Reply

