Energy chaos of sound and color (22, London/Bath)

Varning för att bilderna är väldigt dåliga. Kunde inte kameran och ändrade nog på alla inställningar när jag fumlade med den. Fotade dessutom bara under en halv låt varje spelning. Resten av tiden lyssnade jag och njöt🙂

Så. Jag åkte med andra ord till London i tisdags morse för att titta på det norska bandet 22. Meningen var från början att jag och Majken skulle  åka, men det dök visst upp en rullskidstävling. Nåja, kom fram mitt på dagen ungefär och började självklart med lunch på Pret A Manger. Bättre finns inte.

Inser såhär nu i efterhand att det inte blev ett endaste besök på Starbucks. Bättring till nästa gång! Efter lunch blev det en lång skön promenad till hostelet i Camden,  via Primark på Oxford Street (21par nya strumpor!) och ett halvhjärtat försök att hitta Ben Sherman affären. Även det får bli nästa gång.


Way to go, Selfridges!

Väl framme var det bara att göra sig iordning, man skulle tydligen vara på spelstället till kl19, inte 21-22 som jag hade fått för mig. Middag bestående av fish & chips samt Westons Organic på världens bästa the Ice Wharf. Bartendrarna var lugnare än vanligt, men precis lika trevliga. Stället rekommenderas varmt🙂

Sedan var det bara att traska iväg till the Barfly och snabbt hamna i kön till övervåningen där spelningen skulle vara. Varpå någon okänd typ kommer fram med kommentaren “So, lets see your arm then! You really did it?”. 
(Ang. 22-tatueringen)
Visade sig vara skivbolagsmanagern. Haha. Hoppsan. Men en väldigt trevlig typ.
Träffade tack vare detta också på Kristian, från Trondheim, och fick således både konsert- och resesällskap🙂

Sedan var det alltså dags. Jag vidhåller som under gårdagen att ord inte riktigt kan beskriva det.  Datorrösten som räknar från 1 till 22 om och om igen. Hjärtat i halsgropen. Samma förunderliga känsla som när Carmina Burana gick igång innan 30 Seconds to Mars eller innan Muse kommer ut på scen.
Men ut kommer 22 med så mycket energi och magi att det känns som att taket ska lyfta. De får mig utan ansträngning att fundera på om de inte är bättre än Muse, enligt mig tidernas bästa liveband, och detta framför en publik på kanske 100personer. ‘Oxygen’ är så bra live att jag jämför den med euforin jag kände när jag fick höra Muse spela ‘Bliss’ live i Köpenhamn framför 10 000pers. Andreas är så fantastisk vid trummorna att jag antagligen skulle kunna titta på bara det i ett par timmar utan att bli uttråkad. (Så var ju också tydligen Dominic från Muse där för att se dem, vilket väl säger en del.) 
Mina beskrivningar är väldigt haltande jag vet. Se dem, se dem!



Efter den fantastiska, fantastiska spelningen var det afterparty på Bar Solo där det blev väldigt mycket vin. Väldigt trevliga människor, mycket prat och sedan ännu mer vin. Sedan tog min kära autopilot över och styrde hem mig till hostelet. Absolut lika bra i det här läget, men var synd att missa resten av kvällen haha.

Vaknade inte alls särskilt pigg morgonen efter, åt ungefär 15skålar coco pops och tog mig med nöd och näppe med tåget till Bath. Men, allt löser sig som vanligt. Tog mig på omvägar genom Bath till hostelet (St Christophers som vanligt) och har kommit fram till att jag gärna gör återbesök. Så fin stad! Sov ett par timmar, letade rätt på middag och sedan även på Moles där de skulle spela. Mötte dem utanför och fick veta att här skulle de inte spela förrän 21.30. Bara att vila lite till på hostelet.

Sedan blev det en cider på Moles i väntan på spelning, prat med folk, prat med Kristian och sen ner till scenen. Denna kväll var det i princip bara jag och Kristian framme vid scenen, men det verkade inte påverka bandet. Otroligt hur bra de är. Fick höra ‘Power Is So Yesterday’ live, en av mina least favorites på skivan, men den lyfte live. Och basen säger jag bara. Jisses, så bra.
Nu kan ni få sätta in lite hyllningsfraser om vilket fantastiskt liveband de är själva.😉



Sedan blev det en sista cider, prat och lite lugn innan de skulle åka. Världens trevligaste är de också. Jag och Kristian blev inte mycket senare, tog oss till hostelet och jag fick nästan 8timmars sömn. Det var underbart.
Inte mycket kvar nu. Frukost och tågresa hem dagen därpå, sedan ganska direkt för mig till flygbussen. Och nu är jag hemma. Försöker på något sätt räkna ut hur jag ska ha råd med åtminstone en av festivalerna de spelar på. Till augusti borde jag ju kunna ha sparat ihop något, right? Right.
Nu, godnatt, och jag ska fortsätta lyssna på EP’n.

One response to “Energy chaos of sound and color (22, London/Bath)

  1. om dom e nu så bra varför har dom inte spelat i enköping än dör spelar bara dom bästa..><

Leave a Reply

