Resistansen har flyttat in i balsalen. (Kaizers Orchestra, Oslo Spektrum)

Var min första tanke när Ompa Til Du Dør drar igång och ljuskronorna sänks ner från taket över scenen.
Men jag ska börja från början.

(inlägget om Köpenhamn ligger nu under detta)

Kom till Oslo halv 11, gick till Spektrum, fick panik över att inte Anette var där ännu och efter att förvirrat ha gått några varv utan att veta vart jag skulle köa hittade jag tillslut ingång 10. Då var det 3pers där. Fick min 4a på handen och köade till runt 12 då Anette & co äntligen kom. Sedan blev det öl och pizza. Kvart över fyra ramlade vi tillbaka in i den då långa kön och möttes av normala vänliga + hysteriskt ilskna folk som tydligen inte uppfattat att själva POÄNGEN med könummersystem är att man ska kunna gå därifrån.
Och såklart smyga in Camilla som nr4.5 i kön så att hon kom längst fram.
Dock hade hon ju 39graders feber och skulle köat från 06 så den som klagar slår jag🙂

Sedan var det insläpp och förband. Micke from Sweden började, slängde ut 10meter Kaizerskontrakt som gick ut på att han inte fick spela längre än 15min. Scenpersonlighet? Ja. Musiken var helt okej men hade varit GRYMT bra med en riktigt nice psychobillykontrabas som komplement till pianot. Geoff Berner var underhållande och medryckade. Bernhoft var grym. Lite synd på hans ljud bara, det var inte riktigt på hans eller publikens sida. Men han lyckades ändå. Såklart. Riktigt bra hur snabbt och smidigt det gick med förbanden, imponerad.

Sedan var det Kaizers. Jag kan inte ta det låt för låt. Jag kunde inte ens ta in igår hur fantastiskt och mäktigt det var. Inte helt. Idag har det hunnit ikapp mig till 200% och jag har gråtit och gråtit och haft gåshud när jag tittat på youtubeklipp från konserten. Så mäktigt var det. Så magiskt. Särskilt Die Polizei. När den framförs så som den gjorde, med en sån publik som igår, då finns det inte mycket bättre. De sjöng, vi sjöng, Kaizers tackade för sig, började gråta, kramade om varandra och gick tillslut av scenen för tredje och sista gången. Vi i publiken fortsatte sjunga. Och fortsatte. I 10min. Vakterna tittade förvirrat på varandra och visste inte vad de skulle göra. Att slå på ljuset i lokalen ordentligt fick vänta.
Det är kanske det största jag upplevt i konsertväg.

Magiskt.

Resten av konserten var lika bra. Till och med ‘Din Kjole Lukter Bensin, Mor’ var bättre än någonsin. Vi hade fantastiskt roligt under ‘Hjerteknuser’ då vi lika seriöst som vanligt headbangade av hjärtans lust och hade inlevelse så det räckte för hela publiken. Så även under ‘Sju Bøtter Tårar Er Nok, Beatrice’. Gillar du inte en låt, gör det bästa av det. Som i, sjung VÄLDIGT allvarligt och inlevelserikt med i verserna (helst framför en filmkamera modell större) och dansa som ett litet cp till refrängen. Roligt ska man ha.

Nu vet jag inte mer. Jag har inte superlativ nog att skriva om varje låt. Det var så otroligt, otroligt bra. ‘Ompa Til Du Dør’ med kristallkronorna som sänktes ner över scenen från taket gjorde sig ypperligt till låten och stämningen. Vad Janove gjorde med texten under början av ‘Sigøynerblod’ är fritt fram att gissa för jag vet då inte. Och stagediving under ‘Resistansen’. Sluta med det. Och vad är det för fel på att gå ut i publiken, säg, allra längst till höger eller något? Eller gå på dem som skriker högst och ljusast, de VILL ha folk på sig. Tack på förhand.
(Fast det ser väl fint ut på dvdn kan jag tänka mig.)

Efter konserten blev det den officiella efterfesten för mig och Therese där jag bland annat såg Lars Kristian och Therese fick ungefär femtioelva internskämt förklarade för sig. Även vi headbangade ordentligt när ‘Hjerteknuser’ framfördes av det gäng olika band som hade gjort en verison av den. Möjligen sjöng vi även lite för högt ibland. Kaizers kom ut på scen och framförde ‘Mr. Kaizer, hans Constanse og Meg’, väldigt fint. Drack lite drinkar och dansade sedan med folk. Jag dansade med dem ska påpekas, de dansade i allra högsta grad inte med mig (#internskämt). Therese tog världshistoriens sämsta kort som kommer upp så fort jag fått det.

Det var allt. En hemresa senare har jag insett att jag nu inte ska se dem igen förrän i augusti. Smått overkligt. Hoppas det dyker upp något datum emellan, på något sätt.
Inte jag som filmat youtubeklippen.

2 responses to “Resistansen har flyttat in i balsalen. (Kaizers Orchestra, Oslo Spektrum)

  1. nja, turne och turne, de spelar pa en del festivaler och grejer… de e val mest de…
    ja, jag har ju ingen chans att lyssna pa bandit for tillfallet, vet du vad singeln heter?

    • ah jaha.. Var inne på last.fm och kollade spelningar, inte mycket att hurra för =/

      Haha nope, ingen aning. Bara hört den en endaste gång. Kanske står på deras myspace eller något?

Leave a Reply

