Would you like some cheese to go with that whine?

Kaizers Orchestra, igen.

Jag håller med om mycket, men inte allt.
Att hålla en extrakonsert för ’20 lyckliga vinnare’ är ett idiotiskt påfund som för med sig en stinkande odör av elittänkande á la 30 Seconds to Mars. En stor del av fansen verkar vara tappade när de var små och allmänt dumma i huvudet. (igen, 30 Seconds to Mars.)
Jag ogillar ofta fans, så på den fronten intet nytt.

Här är i övrigt ett väldigt välskrivet blogginlägg av Lily.
Jag håller med till 110% om ca 98% av texten.

Däremot allt gnäll om hur Kaizers Orchestra ska headlina en hel drös festivaler, att de släpper trilogiskivorna så tätt inpå varandra, teateruppsättning och vodkan. Vad gnäller ni på? Det är väl klart att de vill spela på många festivaler? De flesta band (och skivbolag) är nöjda ju fler lyssnare de har. Pengatänk är underbart osv.
Vodkan? Hallå hej, marknadsföring och det är inte som att liknande marknadsföringstrick inte funnits tidigare.

Pjäsen kan tyckas vara over the top, men så se den inte då. Den är väl givande för ganska många. Bandet som får exponering på ett nytt sätt, skådespelarna, fansen som får en ny upplevelse, Renberg som får lite mer uppmärksamhet. Jag vill se den bara för att Tore Renberg står för manuset.

Jag förstår att det kan tyckas märkligt för dem som gillat dem länge, men det borde absolut inte vara förvånande. Och allt gnällande på twitter ger mig lite ont i hjärnan. För att vara ett band som så många ogillar lägger folk ändå ut väldigt mycket pengar på att se dem, må jag säga.
Och det är inte mycket positivt som fått ta någon plats.
Lite, men väldigt lite.

Men jag är ett ‘nytt fan’, så jag förstår om det här inlägget bara….
försvinner.
Också väl medveten om att det fortfarande är nyhetens behag som gäller för min del, hade jag sett 30-40spelningar hade jag säkerligen varit mer kritisk.
Vet inte om jag låtit lika ‘arg’ dock.

Och det finns såklart saker även jag stör mig på. Hjerteknuser (okej låt, men snälla) och PMSutbrott exempelvis.
Tycker dock att även det har tagits till en nivå det inte förtjänar. Att det fortfarande är något att vara upprörd över vet jag inte.
Det är roligt att gnälla på även nu, men att vara uppriktigt grinig? Nej.
Och det gäller både fans och Geir alltså.
Sen tycker jag fortfarande att fansens reaktion var värre än hans PMSiga svar, men det är väl inte helt förvånande.

Tror jag är färdig nu.

2 responses to “Would you like some cheese to go with that whine?

  1. Men det er jo det som er poenget. Alt virker til å være mest for penger og oppmerksomhet nowadays, og det er jo ikke de Kaizers vi er vant til, de Kaizers vi er vant til var aldri på tv og ble sett på som jævlig sære og rare. Nå er de allemannseie og ‘alle’ liker de. Det virker liksom som om de går imot sine egne prinsippper.

  2. Så mye sant i dette innlegget! Det er desverre mye støy og sirkus rundt Kaizers for tiden, og mange påfunn som handler mer om publisitet enn om musikken. Jeg skulle gjerne sett at det var mer tilbake til grunnlaget, litt mer ekte, litt mer musikk, litt mindre sirkus. Men det er ikke noe som gjør meg irritert, det bare gjør meg litt mindre engasjert i bandet. Det eneste jeg også blir oppriktig irritert på er påfunn som eksklusiv minikonsert for 20 personer og sånt sprøyt.

    Nyt festivalsommeren!

Leave a Reply

