Kaizers Orchestra + Bernhoft, Debaser Medis 18/3 & Brewhouse 19/3

Ja. Nu kör vi.

Började fredagen med att jobba tre timmar, städa hysteriskt samt bleka håret tills det kändes som att hjärnan var bortbränd. Vid kl13 var Camilla här och framåt kl15 hade vi tagit oss till Debaser Medis. Där såg vi att vi som vanligt var först. Därmed unnade vi oss lyxen att äta i lugn och ro samt köpa muffins. Sedan köpte jag kaffe, vi såg att det stod lite folk vid Debaser och skyndade oss (inte alls) dit så fort vi bara kunde. De som stod där gick efter ett tag och skulle inte på spelningen </3
Terje och Geir gick förbi och in. Mycket underhållande. Citerar vad som såg ut att tänkas: “GÅ IN NU TERJE DÅ FÖRHELVETE JAG VILL INTE HÄLSA GÅ IN GÅ IN GÅ IN.” Han hälsade inte heller, så business as usual. Terje däremot var precis lika trevlig som vanligt. Nåväl. Efter att ha insett att vi var dumma i huvudet som valde högklackat, stått mellan dörrarna för att inte frysa osv var det insläpp.

Bernhoft började. Lika fantastiskt som vanligt. Och akustiken på Debaser älskade honom. Vi älskade akustiken. Även om publiken då inte var så mycket att hurra för. Menmen.
Sedan Kaizers. Alla medelålders kvinnor som skriker JANOVEEEE!!!! i mitt öra i falsett får gärna försvinna från jordens yta tack. Bra spelning. Nya låtarna gjorde sig ypperligt på Medis. Särskilt ‘En For Orgelet, En For Meg’ lät riktigt bra jämfört med tidigare gånger. Särskilt som man ju tydligt hörde mitt smått aggressiva snabba klappande, aha aha. Men ja grym spelning från bandets sida, dock var det varmt som i en bakugn och man kunde inte andas. Härligt Debaser, härligt.

Borde skriva mer men är trött i hjärnan så vi hoppar till Göteborg istället. Jag och Camilla mötte Majken på stationen och sedan bar det av hem till min morfar för skidor, vitvin och räksmörgåsar. Han är bäst.
Strax efter kl15 bar det återigen av för att köa. Vi mötte Anette och Lily❤ Såg några personer komma gåendes och kastade onda ögat på dem tills vi insåg att det visst var bandmedlemmar. Då kom jag istället på att JAG VILL HA MIN SPRIT NU FÖRHELVETE.
Lite senare kom Geir gående. Jag tyckte han behövde rycka upp sig och kastade med en kniv som trollstav en mycket potent dansk trollformel på honom. Den lät såhär:
HNGFDGHKEELNÖLDNBGH!!!!!
(don’t try this at home folks)
Den fungerade utmärkt och han var på fint humör under spelningen.

I övrigt var det internskämt på hög nivå, panikslaget rusande till ingången när det kom några som skulle köa (de ser emo ut. de ser jävligt emo ut. de ska nog köa. SPRING!) och våldsamma skrattanfall (fortfarande ont i magmusklerna).

Väl inne hade någon damp med rökmaskinen och tyckte att 1.5timmar var lagom att låta folk vänta på supporten. Vi kunde inte andas och till och med jag började tänka att det kanske vore bra om Kaizers bara kom igång direkt. Sen kom Bernhoft ut på scen, klappade två gånger och hela publiken var med. Jag förstår inte hur han gör. Helt fantastiskt.

Sedan Kaizers igen som jag faktiskt tyckte var riktigt riktigt bra. Gillade verkligen scenen också och passade på att njuta av konserten utan högklackat till skillnad från kvällen innan. Annan underhållning var ju att de skulle spela ‘Katastrofen’, men Janove körde något helt annat istället och vi var VÄLDIGT engagerade under ‘Hjerteknuser’. För att uttrycka det milt.

Mindre roligt var arrangemanget och ovana (eller bara jävligt korkade) vakter. Har ni ingen syretillförsel, ha då för helvete inte igång rökmaskinen hela jävla tiden. Har ni vatten så dela förfan ut det när folk svettas och inte kan andas. Vänta inte tills två personer har svimmat innan ni tycker att vatten är en bra idé. Förbannade jävla miffon.

I övrigt en fantastisk helg med fantastisk musik och underbara människor.
Nu dröjer det till Vega 8april och Spektrum (Oslo) 9april. För jag måste dit. Till lika stor del för att få se Bernhoft som för att se Kaizers men framförallt för att träffa alla människor.

Det blev ett svamligt inlägg jag vet. Bättring till nästa gång, lovar.

One response to “Kaizers Orchestra + Bernhoft, Debaser Medis 18/3 & Brewhouse 19/3

  1. förbandet var jäkligt bra, du har rätt att publiken inte gav honom vad han förtjänade. men jag orkade inte, jag hade åkt tåg från umeå hela dagen och situationen var nog samma för flera andra där. jag vill bara ha kaizers och dom var som väntat fett bra!
    svimmade två? det såg jag aldrig

Leave a Reply

