Kaizers Orchestra + Bernhoft, Århus & Aalborg 11/3-12/3

Låt oss börja med Bernhoft, han var ju ändå först ut.
Blown away tror jag sammanfattar lite känslan efter uppvärmingsgiget på Train. Helt otroligt hur mycket en människa kan fixa ensam live på scen. Hur coolt som helst. För att inte tala om rösten förstås. Jisses, helt fantastiskt.

Ja, det är live. Det låter så live framför publik. Fast ännu bättre då.

I Aalborg fick jag höra Streetlights efter min önskan kvällen innan så jag var väldigt, väldigt nöjd. Publiken var tyvärr inte alls lika bra som i Århus och en lampa i bakkant på scenen gjorde att jag inte såg ett skvatt men vadfan, det LÄT ju bra. Han är grymt duktig på att få med publiken också må jag säga, den var inte lättflörtad i Aalborg och ändå var i princip ALLA med på Shout. Så bra.
(superlativen haglar, jag vet.)

Så, nu till Kaizers Orchestra!
Kom till Århus redan vid halv 11 ( billigaste tågen, hade det funnits billiga tåg senare hade jag inte köat och ehm.. ingen som tror mig? Nej?). Spenderade tiden med bok tills Camilla kom. Och då började det, igen. Godis, kaffe och energidryck från personalen på Train. Någon timme senare även kaffe, muffins, breadsticks och cola från Janove och Rune. Några timmar efter det kom även Terje ut med kaffe. Jaja, svenska band får gärna ta efter om man säger så. Sammanfattningsvis, vi hade väldigt roligt i kön. VÄLDIGT roligt.
Båda dagarna.
(kypare, vita dukar, servetter och soviet russia för att nämna lite internt)

Nåja, till själva konserten då. Det var bra. Helt galet bra. Publiken i Århus var över all förväntan, konserten avslutades över förväntan (= inte “Sju Bøtter Tårar” som avslutningslåt) och allt var bara.. bra. För att underdriva då.
Det enda jag reagerade på var att alla låtar, framförallt de från nya plattan, lät väldigt… långsamma? Lite tråkigt så.
Sedan lyfte inte En For Orgelet de här gångerna heller och jag känner spontant att det fokuseras på fel delar av låten. Gör den till en snabb låt som folk kan klappa med till ordentligt istället, så det händer något.
Nåja, nåja, något ska man ju klaga på.
Även huvudklappar från Janove och “svenskorna kan ju komma upp på scen”.
Reaktion?
2pers som panikslaget och krampaktigt håller sig fast i kravallstaketet.
Tack, men nej tack. (även om jag och Anette förstås har en plan ang. detta nu…)

Aalborg
var på samma nivå efter ungefär halva, då hade både publik och band kommit igång ordentligt. Efter den konserten skulle jag följa med Camilla till hotellet och sova men så blev det förstås inte… Herregud, jag och Anette på långpromenad som bara slutade med att vi var utanför Skråen och väntade på Mia trots allt. Men det blev en öl tillslut ändå, det var gott.

Nu ska jag sluta spy ord här, och se fram emot fredag. För då jävlar kör vi igen.

Sista editen, sen är jag klar:
Jag ger upp nu. Ha ljusblå jävla skjortor och randiga slipsar fast det passat bättre med en enfärgad, ha det bara. I övrigt, knäpp gärna alla knappar i skjortan också, särskilt när kravallstaketet är 0.5mm från scenkanten.
…Kunde visst inte hålla mig. Otippat nog.

One response to “Kaizers Orchestra + Bernhoft, Århus & Aalborg 11/3-12/3

  1. sv:

    Hahahha, jeg dør!
    Gleder meg drøyt mye til Göteborg❤

    hahaha, og Geir som forsvant da vi var på byen i Aalborg!

Leave a Reply

