Efter ett fantastiskt EM…

Är det nu klart att jag nog aldrig sett så mycket fram emot VM som i år.
Så många nya, otroligt duktiga åkare. Eller, halvnya iaf, men som verkligen blivit grymma sedan förra året.

Och prispallen. Kärlek.
Florent Amodio (FRA) vann, välförtjänt to say the least, och jag har nog aldrig sett någon så glad.

Brian Joubert (FRA) kom tvåa, han verkar ha gått på ett par kurser i mental träning sedan förra året så väl som han höll i nerverna. Väldigt roligt att se honom på topp igen, förra året var väl närmast katastrofalt för honom. Räckte med en liten miss i början så tappade han allt resten av programmet. Men nu, nu är han tillbaka! Kul, även om han inte är min favorit😉

Och trea, kom ingen mindre än Tomáš Verner (CZE). Som ju faktiskt har snott favoritplatsen hos mig. Eftersom jag är stegsekvensnörd snarare än hopp- eller piruettnörd och han är så.. helt otroligt fantastisk på sina stegsekvenser så faller det sig liksom naturligt. Han missade andraplatsen till Joubert med 4/10 och jag kan säga att jag är ganska grinig över den saken. Dock inte lika grinig som Joubert är över att han inte vann, aha aha.

När det kommer till stegsekvenser kan man dock säga att han får ta och hålla ögonen på Amodio som gjorde två helt oöverträffade program i årets EM. Rekommenderar alla som är det minsta intresserade att söka på youtube eller kolla SVT Play, sevärt är bara förnamnet.

Någon det däremot gick sämre för är Michal Brezina (CZE) (nästefavorit efter Verner för min del… Jag gillar mina tjecker). Jag vet inte vad det var. Kortprogrammet var bra och han såg pigg och glad ut. Inget man reagerade på iallafall. När det sedan var dags för fria programmet… Jag var mållös. Har nog aldrig sett någon så ur form. Hans program är gjort för att vara lättsamt, men han såg mest ut att vilja döda hela världen och sedan möjligen sig själv. Förstår inte vad som hänt. Ville mest ge honom en stor kram och möjligen fyra kilo choklad.  Efter lite googling inser jag att han alltid varit smal, men nu var det något som närmast liknade en hålögd zombie på isen. Håller alla tummar och tår för att han mår bättre/är gladare/att vad det nu var som var fel har löst sig till VM. Han är helt och hållet underbar när programmen sitter.

Även glad att Kevin Van Der Perren (BEL) satte sina hopp. Han må inte ha själva skridskoåkningen som sin starka sida, men hoppen är fan amazing. Och sen måste man ju helt enkelt tycka om honom. Det är bara så det är.
Svenskarna var helt okej, Adrian Schultheiss har blivit grym på deet mesta, nu vill vi bara se honom i program som passar. Fartfyllt och roligt, inget klassiskt jävla dravel. Det är så inte han.
Kristoffer Berntssons program gillade jag skarpt. Inte mycket mer att säga om det.
Något annat jag är väldigt glad över är att ryssarna är tillbaka i matchen. Tydligt influerade av Plushenko, men jag är inte den som klagar på det inte.
Ser fram emot VM helt enkelt. Galet mycket.


1. Florent Amodio (FRA)


2. Brian Joubert (FRA)


3. Tomáš Verner (CZE)

4. Kevin Van Der Perren (BEL)
5. Anton Gachinsky (RUS)
6. Samuel Contesti (ITA)
7. Konstantin Menshov (RUS)
8. Michal Brezina (CZE)
9. Javier Fernandez (ESP)
10. Alban Preaubert (FRA)
(har jag snott bilderna från Google? Jaaa, det har jag)

Leave a Reply

