Pier Pressure 2010

Varför sova när man kan blogga?

I förrgår var det alltså Pier Pressure. Vi anlände efter lite om och men (och hällregn) till Frihamnen runt.. halv två kanske. Där tog vi lite skydd från regnet under en bro och intog lite alkoholhaltiga drycker. Man måste ju hålla sig varm. Smugglade sedan in lite bröd på festivalområdet, men kunde besparat mig det eftersom jag inte hann få det signerat av 30stm. (Crazy Bread Woman, for sure).

Väl inne vill jag minnas att jag och Therése började med att rusa från Dead By April, bort till Banditstudion för att hämta flyers och sedan tillbaka igen. Utan flyers. Men vi hann iaf höra Losing You, även om man var liiite andfådd efter att ha rusat överallt. Sedan var det Plan Three på Black Stage. Lite märklig setlist och det kan hända att vi inte tog giget riktigt så seriöst som det förtjänade. Vin och festival can do that to a man. Eller woman. Men vi missade iaf inte Jacobs chockade min när han (sedvanligt?) sjöng fel under Freak Show. Yes, we heard you. Men de var awesome ändå, och Tommies stand in gjorde ett superjobb! Tommie var visst på Bali, minsann.

Efter det bar det återigen av till Banditstudion för mig och Therése för att hämta 30stm-flyers, Michan stannade på festivalområdet med alla saker. Väl i studion för vi en jäkla massa flyers och sedan kommer Sanna ut från ett annat  rum “Där är ni ju! De kommer strax.” In kommer några fler fans och sedan 30 Seconds to Mars. Vi satt på en soffa, de blev intervjuade, fansen fick ställa frågor och mitt i alltihop stormar jag ut därifrån och rusar hela vägen tillbaka till området för att hinna se Pendulum. Hence no signed bread for me. De andra fansen undrade visst vad jag höll på med.. Men…
Pendulum live > Jared Leto. Sorry. Jag har träningsvärk som kan bevisa hur jäävla kul jag hade i Pendulum moshen! Fantastiskt.

Sedan hängde vi mest i öltältet medan The Sounds (lät riktigt bra) och Takida (oh, booooring) spelade. Och, tillslut, 30 Seconds to Mars. De var lika otroligt jävla bra som vanligt. Även om jag såklart hade hört fler gamla låtar, men man kan inte få allt. Riktigt, riktigt bra gig iaf. Grym energi. Efter dem blev det lite mer chill i öltältet och sedan en låt med Johnossi medan de andra skaffade mat. När de kom tillbaka blev det marsch bort till stora scenen där HIM skulle spela.

Bakgrundsinfo. När Love Metal släpptes 2003 blev jag ett väldigt, väldigt stort HIM-fan. Love Metal och de tidigare skivorna spelades väldigt, väldigt, väldigt flitigt i några år. Sedan släppte de.. Venus Doom? Jag var inte övertygad och har inte lyssnat igenom någon skiva sedan Love Metal. Har eller aldrig sett dem live. Men jag borde ha gjort det.

Nu var det alltså dags. För det första blev jag helt chockad över hans fantastiska röst live. Sedan stog jag och skrek OHMYGOD en gång var femte minut (eller varje) som vilken fjortis som helst. Sedan, tillslut, spelade de Funeral of Hearts. Jag storbölade. Och jag gråter inte på konserter. Två gånger tidigare har jag fått tårar i ögonen under konserter… Ena när 30 Seconds to Mars spelade Oblivion i London och andra när Muse spelade Bliss i Köpenhamn. Men under Funeral of Hearts rann tårarna och jag kunde knappt prata för jag bara grät över hur vackert det var.
Så.. Ja.. Det var jag inte riktigt beredd på. Med konsekvensen att jag tyckte HIM var bäst på hela festivalen, icke existerande show och scennärvaro till trots.

Sedan blev vi utkörda och det bar av hemåt med Revin. Först för att hitta frest, men allt var stängt så vi promenerade hemåt i någon timme.. Jag och Therése skrattade kanske lite väl mycket.
TACK alla för en fantastisk festival!
Bilder kommer imorgon🙂

One response to “Pier Pressure 2010

  1. mmm, det var ju mat. klart man vill ha hhaha (;

Leave a Reply

