Editors, Berns Salonger

OBS, YouTube verkar ha lite problem för tillfället, så länkarna som finns i bloggen kanske inte visas. Damn.
Wow. Ännu ett band att lägga min pengar på och resa runt för att se. Tror jag är uppe i mer än fem nu. Ska leva på gröt resten av livet för att ha råd.

Nåja. I onsdags vaknade jag alltså efter 4timmars sömn och tog mig iväg till jobbet. Det var jättehärligt, gillar verkligen att jobba frukost. (inte ironi!🙂 ) 7timmar senare tog jag mig till skolan för en 4timmarslektion i bokföring. Tror jag hörde ungefär 7ord av vad läraren sa, resten av tiden satt jag och halvsov. Den stora kaffen jag köpte satte inte in förrän en kvart innan lektionens slut. Tajmat. Jag hade för längesedan bestämt att jag inte skulle gå på Editors, utan istället se till att orka jobbet dagen efter. Dock blev jag så förbannad när en viss person inte kunde tänka sig att gå själv även om han FICK biljetten att jag bestämde mig för att gå ändå. Ett av årets bästa beslut😀

Kom till Berns halv åtta och i brist på annat att göra blev det pommes från Mc Donalds och en tur till Pressbyrån för att inhandla tuggummin (intressant va?). Insläpp 20.00 och efter lite förvirring om var man skulle gå efter att ha hängt in i garderoben. Hittade tillslut upp och vilken fantastisk lokal det var! Aldrig varit där förut, eftersom jag inte fyllt 20 när Eric Gadd spelade där. Väl inne hittade jag en finfin plats längst fram i mitten (så kan det gå när man inte trycker ihop sig gott folk) och där höll jag sedan på att somna.

Runt 21 kom förbandet upp på scen, Sad Day For Puppets. Riktigt bra faktiskt. Sångerskan hördes inte så jättebra, men jag tyckte faktiskt passade musiken att hon inte lät så mycket. Inte bara för att jag ofta inte är så förtjust i sångerskor, hon var riktigt duktig😉 Riktigt bra musik också, mäktig och tung.

Sedan var det dags för Editors! Ska börja med det enda jag kan klaga på. Högtalarna var högt upp framför scen vilket gjorde att första raden inte riktigt fick ta del av hela ljudet. Trodde nog inte jag skulle klaga på för låg volym under en konsert, men nu har det hänt. Det lät inte dåligt på något sätt, bara lite för lite. I övrigt hade jag ingen aning om vad jag skulle vänta mig. Det närmsta jag kommit Editors live är en livevideo på Mtv2. Jag blev inte besviken.


Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. I förrgår var det längesedan jag faktiskt lyssnade ordentligt på Editors, särskilt på annat än senaste albumet, så låtarna satt inte riktigt. Kunde dem dock bättre än jag väntat mig. Och det gjorde inte så mycket att jag inte kunde dem utantill, stod mest där med ett stort fånleende ändå. De gjorde sig perfekt i lokalen. Tom på scen är helt fantastisk. Alla i bandet verkade glada och nöjda med att vara där (vet inte om det är jag som är nördig, men jag tycker det brukar göra spelningar mycket bättre om man märker att bandet är glada).

Höjdpunkterna för mig var… allt. Introt.. Skulle ha velat se min min under Eat Raw Meat = Blood Drool. Jag var smått extatisk under hela låten. (Särskilt som jag då i princip tycker att senaste albumet är det bästa… Märks att Flood var producent. I like it.) No Sound But the Wind ska vi inte ens tala om. Tom vid pianot. Några tjejer bredvid mig började böla i princip från första tonen och min tanke var “men gud, vilka fjortisar”. Vem stod med tårar i ögonen och halvsnyftade efter mindre än halva? Moi. Så, jag ska bara vara tyst.


Publiken under Papillon var fantastisk. Många (eller iaf jag och Kenneth som stod bredvid mig) hoppade från första till sista tonen. Kan bara föreställe mig hur det skulle vara att se och höra den live i London med 20 000pers i publiken istället. De körde Bricks And Mortar innan Papillon och live var den.. oj oj oj. Wow. Sista låten var Fingers in the Factories som (väldigt) osökt fick mig att tänka en del av låten 500 Miles (av the Proclaimers). Fingers var också bra. Precis lika bra som allt annat. Om ni bara visste hur mycket jag önskade att jag var i Finland idag…
OBS! Alla bilder tagna av Kenneth Jansson.
Stort tack för att jag får låna dem. Mina egna (mobil)bilder kommer imorgon.

2 responses to “Editors, Berns Salonger

  1. Haha, ja fy vad det är ditt fel att jag måste åka och se det där hemska bandet Nephew! Kan inte förstå hur detta kunde ske mot min vilja.😉 “Nejmen jag ville inte se er egentligen, jag lovar!”

    Meh, Finland hit och dit, alla band borde ta och göra fler spelningar i Sverige istället.

    Inte alls avundsjuk vad gäller Editors förresten, inte alls.😉 Den där videoinspelningen såg för övrigt lika kall som rolig ut, haha.

Leave a Reply

