02.00, konståkning

Herrarnas fria program. Blir bilder och kommentarer precis som till kortprogrammet. Lite ledsen i ögat att jag får kolla på svt istället för eurosport, hoppas fan de sänder ordentligt med åk. Till exempel de viktigaste. Trött så jag bryter ihop. Te och macka kanske kan hålla en vaken tillräckligt länge?



1. (USA) Evan Lysacek, total score: 257.67
Ah. Ja. Så vackert. Som en balettdansör. Galet snygga piruetter. Höll på att säga att det här programmet var tråkigare än hans tidigare, men efter avslutande stegsekvens och piruett så tar jag tillbaka det. Underbart.
Och grattis till OS-guldet!

2. (RUS) Evgeni Plushenko, total score: 256.36
Det var alltså inte jag som var blind utan Plushenko hade ingen trehoppskombination. VARFÖR INTE? EN dubbel toe-loop till så hade han vunnit OS-guld. Jag grämer mig som ett litet mongo. Efter att nästan ha börjat gråta av lycka vid stegsekvenserna. Det finns trots allt inga ord att beskriva honom med. (men fantastisk, otrolig och strålande är en bra start)

4. (SUI) Stephane Lambiel, total score: 246.72
Hahaha ja vad säger man? Världens bästa piruetter får räcka som kommentar. Och sån underbar fart över isen. Och, för att för en gångs skull hålla med Lotta på SVT, han är en konstnär.

6. (USA) Johnny Weir, total score: 238.87
Vackert. På alla plan. Vackert program, vacker musik, vackra kläder, till och med vacker åkare. Inte upptempo över huvud taget men han använder ändå en slående fart över isen perfekt till långsam musik. Förtjänade medalj, enligt mig då. Lovely.

8. (JAP) Takahiko Kozuka, total score: 231.19
Vackert och graciöst. Flowing. Himla synd att han fick ett fall =/ Vackra stegsekvenser.

10. (CZE) Michal Brezina, total score: 216.73
Jag fullkomligt ääälskar hans friprogram. Långsammare än de jag brukar gilla, men… det har nånting speciellt. Så jävla synd att han ramlade, men det finns ju vissa risker med att lägga större delen av sina hopp efter halva tiden. Men ja. Nog är det en av mina nya favoriter alltid.❤ får ett litet Vernerhjärta, haha.

11. (KAZ) Denis Ten, total score: 211.25
Tyckte inte lika mycket om det fria programmet, men hjälp vad duktig han är. Jag menar, 16år! Biellmannpiruett fick man se också, alltid roligt. Ser fram emot att följa den här killen.

12. (FRA) Florent Amodio, total score: 210.30
Bra hopp när han får till dem och GRYMMA stegsekvenser. Mycket överkropp och klockrena ansiktsuttryck. I like😀 Vill se det här programmet igen, gärna i VM.

13. (RUS) Artem Borodulin, total score: 210.16
Så snyggt och stilfullt! Utstrålning, perfekt timing till musiken, elegant, graciös. Snygga piruetter. Och som sagt, riktigt uttrycksfulla stegsekvenser och jag är ju en sucker för stegsekvenser. En tangomedley passade också programmet utmärkt. Stilen påminner ju lite om hans landsman och det kan jag inte klaga på.

14. (ESP) Javier Fernandez, total score: 206.68
😀 <- jag under programmet. från halvsovande till pigg och glad. Helt underbar tolkning av musiken (PotC). Snygga, snabba hopp även om de inte alltid blev så bra. Men otroligt underhållande program att se och ser fram emot att se det igen!

15. (SWE) Adrian Schultheiss, total score: 200.44
FANTASTISKT! Underbart program! Helt fucking perfect. Såg helt oberörd ut genom hela programmet. Och.. ja. Bra jobbat förfan, och en grymt snygg quadruple igen😀 Riktigt härliga piruetter också. Placerad före Brian Joubert, gotta love it! (Älskar hans inställning… “Han har ju liksom ingen koreografi… han åker mest runt och gör ingenting” Vad skulle Joubert säga om han hörde dig Schultheiss? ;)  )

16. (FRA) Brian Joubert, total score: 200.22
Ramlar på första hoppet (quadruple) och det blir ingen andra. Får man säga att han ramlar som vanligt? Känns verkligen som att det händer varje gång jag ser nu. Tappat stinget? Iaf för stunden. Sen är jag inte ett fan och särskilt inte av att det känns som att han tappar lusten om han ramlat en gång.
Nåja, hoppas ändå han kan komma tillbaka till sin form, duktig är han ju.

19. (CZE) Tomas Verner, total score: 184.74
Inte sätta i taggar i axeln Verner! Satte iaf sin quadruple… men sen var det inte mycket… underbara stegsekvenser.. tills han ramlade. Fan då, kan han få en bra tävling snart?! VM till exempel? Vadå att Verner ramlar i en stegsekvens?? Tycker också att han gör sig bättre till mer upptempo musik.

23. (CAN) Vaughn Chipeur, total score: 170.92
Diggar honom, diggar musiken, diggar åkstilen, utstrålningen, piruetterna. Underbart. Han missade tyvärr flera hopp, men i övrigt så. Såg spändare ut idag än under kortprogrammet, men har fortfarande en skön avslappnad stil.

Leave a Reply

