Violeta Violeta Vol. II

In the words of some guy or other,
What the FUCK happened??

Har nu lyssnat igenom skivan ett par-tre gånger och jag hoppas verkligen för Kaizers skull att cykelskjulet de spelade in plattan i har något sentimentalt värde för annars var det inte värt det.
Skämt åsido. Skivan spelades inte in i ett skjul.
Det bara låter som det.
(Som Camilla så alldeles utmärkt sammanfattade ljudet, så är det som håret efter en dag i stallet – platt och spretigt.)

Efter att ha hört liveinspelningen av hela skivan från Øyafestivalen såg jag ut som ett stort jävla frågetecken när den ‘riktiga’ versionen kom upp på Spotify. Aldrig i mitt liv har jag tyckt att en studioversion varit så mycket sämre än livevarianten. Och kan meddela att det var en himla tur att jag hörde skivan live först (där den f.ö låter heelt fantastisk), annars hade jag nog övervägt att inte lägga ett öre på att se dem live mer än i Stockholm nästa år.

Bäst:
Silver
Den Romantiske Tragedien
(som jag inte ens lyssnar på på liveinspelningen, men den låter åtminstone som en riktig låt)
Gresk Komedie

Tusen Dråper Regn och Drøm Videre Violeta är singelsläpp, och det kan jag förstå eftersom de faktiskt nästan låter som studioversioner. Med det sagt är Tusen Dråper Regn fortfarande en underbar låt, och jag vet ju hur bra den är live (oavsett hur fel Janove nu sjunger), vilket hjälper.

Sämst:
Tja, resten.
Och då är de inte lite sämre.
Jag är smått chockad. Nog för att Vol. I var lite småmärklig när det kom till ljudvolymskillnader, men detta? I just don’t know.

Sen klagar folk på att Silver är ‘för poppig’.
Nja alltså? Den är väl precis lika mycket ‘Kaizers’ som hela ‘Våre Demoner’. Kan ni tycka att ‘Prosessen’ och ‘Diamant til Kull’ är Kaizers, då är fanimig ‘Silver’ också en ordentlig Kaizersdänga.

Med den tillagda pluspoängen att den faktiskt låter som en välinspelad låt.
Få förunnat på denna skiva.

Jag lär med andra ord fortsätta lyssna på ‘Øya Vol.II’ playlisten på iPoden snarare än på Violeta Violeta Vol.II och således lägga alldeles för många tusenlappar på att se Kaizers Orchestra live även 2012.

One response to “Violeta Violeta Vol. II

  1. 1) Jeg personlig syns vol. 2 er ubeskrivelig mye bedre enn vol. 1, fordi nr. 2 høres ut som ei plate jeg faktisk kan gidde å høre.

    2) At silver høres for “poppig” ut mener jeg absolutt, og det mener jeg om diamant til kull og prosessen også. Misliker alle de tre sangene. Klarer ikke helt å sammenligne silver med resten av våre demoner-plata forøvrig.

    3) At lyden er elendig er jo ganske åpenbart, men jeg mener fortsatt at plata er bedre enn live, spesielt på den romantiske tragedien som (etter min mening) er fantastisk. Den dårlige lyden ødelegger jo åpenbart litt, men ikke nok til at jeg ikke hører på plata. Vil uansett lett rangere den milevis foran Vol. 1, som er ei elendig plate med elendige sanger og… ja. Lyden er kanskje bedre, men det er ikke sangene.

Leave a Reply

