Turboweekend-Nephew-KaizersOrchestra 19/8-20/8

Okeeej.
För sisådär tusen veckor sedan var jag i Norge och glodde på band.
Efter mycket tjat (säger vi) ska jag nu berätta om denna fantastiska tilldragelse. Låtom oss börja med början.

Jag vaknade, intrasslad i mobilladdarsladden och med mobilen i ett krampaktigt grepp, ca 09:30 fredagen den 19e augusti. Eftersom mitt tåg gick 08.29 var ju detta inte särskilt lyckat. Superbakis började jag dagen med att ge Camilla en hjärtattack då hon insåg att mitt “missade tåget”-sms inte var ett skämt. Men ingen fara på taket,  ny biljett införskaffades till den nätta summan av 481:-. Tips från coachen: efterfesta inte till 06 på morgonen om du ska gå upp kl. 07. Det kan bli en dyr efterfest.

Efter att ha spenderat många fasansfulla timmar på ett par olika tåg (visst nämnde jag att jag var bakis?) var jag äntligen framme i Oslo. Språngmarsch till John Dee, där jag mötte upp Camilla och Lily.

Sedan var det. Turboweekend. Alltså. De är så fruktansvärt bra live att jag får rysningar bara av att tänka på det. Få upp den energin? Som förband? I stand amazed. Night Shift live. Det känns som att hjärtat ska sprängas ut ur bröstet på dig. Fantastiskt. Bjuder på en inte lika fantastisk bild(mobilkamera) :

Sedan var det Nephew, som efter turnéuppehåll och kanske framförallt efter Turboweekend, inte imponerade lika stort som de brukar. Men de var riktigt bra, sämre än så kan de nog aldrig vara. Även om jag inte fick höra New Year’s Morning. Jävla as.

Sedan blev det, min och Camillas vana trogen, ingen fest alls. Istället hotellet. Efter en ganska lång natt på ett hårt golv rusade jag ner till frukosten, slet åt mig några skivor bröd och rusade vidare till tåget. På något magiskt vis hann jag ändå (som vanligt) med att ta mig dit, köpa biljett och hoppa på tåget på 5min. I’m amazing.

Sen flyg till Bergen och allt gick faktiskt som planerat. Otroligt nog när man ska på Kaizerskonsert. Vi började med att gå förbi konsertområdet (precis bredvid hotellet) och sedan, bara sisådär 8timmar i förväg, sätta oss och köa lite.


Som tur var fanns det danskor som kunde hålla platser, vilket ledde till en tur på stan, massor av chokladmilkshake och så vidare. Men nu till det roliga.
INSLÄPPET.
Vi hade stått där i väldigt många timmar. Vi höll på att dö av nervositet. Vakterna visste det. ALLA vakterna visste att vi hade köat i sisidär 5timmar länge än resterande. Om de öppnar ingången bredvid våran först? Självklart!
(jag får allvarligt talat problem med blodtrycket bara av att skriva om det)
Kollade de folks väskor på andra sidan? Nejdå. De släpper igenom Camilla. Min tur. OCH VAKTFITTAN SLUTAR KOLLA. Det enda hon gör är att hålla en hand mot min axel och stoppa mig medan alla jävlar släpps igenom i ingången bredvid. Tillslut kollar hon mig och jag börjar springa. Hon drar tillbaka mig och ska prompt kolla igenom min väska size A5 kuvert som jag hållit öppen framför henne i ungefär en och en halv timme.

På det här följde en fantastisk språngmarsch vrålandes diverse okvädesord. 350m eller något till scenen och jag höll fan på att bryta ihop av skratt/gråt när jag kom fram. Hjärtattack och blödande magsår in progress. Men men. Så var man där. Och snart var det konsert, tillslut.

Nephew var först ut och den kvällen var de precis så bra som de ska. Publiken var fantastisk. Helt fantastisk. Alla älskade varandra.

Sedan var det dags för den sista Kaizerskonserten 2011, åtminstone för min del.
Och den var fin, så fin. Fick headbanga själv under Hjerteknusar och eftersom jag rockade loss missade jag när Janove ramlade efter att ha hoppat från oljefatet. Tittar upp och ser honom rulla in i trumsetet. Runes reaktion? Gapskratt. Gotta love it.

De körde två nya låtar, Far til Datter samt Faen i Båten. Eftersom jag redan är Vol. II frälst så var jag väldigt nöjd. Terje verkade inte särskilt missnöjd med alla sina gitarrsolon heller. De körde såklart Tusen Dråper Regn också och Janove sjöng fel. Illa. Fint och stämningsfullt avslut till Die Polizei och regn. Som slutade när de gick av scen. Good props!

Sedan blev det hotellet, och ett hårt golv.
Men det gjorde inget särskilt, eftersom dagen efter spenderade först på en förnämlig frukostbuffé och sedan i världens skönaste lobbysoffa.
Sedan bar det av hem. Nöjd tjej.
Nu… väntar jag bara på turnén 2012.
Och jag ser fram emot den. Galet mycket.

One response to “Turboweekend-Nephew-KaizersOrchestra 19/8-20/8

  1. Nästa konsert ska jag fan muta någon att lägga krokben för Janove under valfri del av konserten, för jag vill OCKSÅ se honom rulla runt på golvet.

    För övrigt får jag ont i magen bara av att läsa om insläppet igen. Lite Stavanger/februari-känsla där.

Leave a Reply

