Northside Festival 2011

Turboweekend. <3
Ville bara klargöra det. Mer om dem senare.

Det har varit en helt fantastiskt helg. Kommer sno videos och bilder av Camilla och youtube, as per usual. Kamerabrist osv. Även det som vanligt.
Nåja. Lördagen började med flyg och tåg till Århus, lite småpanik i slutet eftersom vi hade liite bråttom för att hinna se The Floor Is Made of Lava. Men vi hann och hann till och med lite vedervärdig vodka-smoothiedrink innan ingång till festivalen. Andra raden i mitten och TFIMOL var precis så bra som väntat.

‘Do Your Little Sister’ gjorde mig lycklig och i övrigt körde de alla låtar jag kunde önska utom ‘The Bigger Picture’. ‘All Out of Love’ var precis så bra som den är och ‘Sailors, Cowboys and Indians’ var fantastisk live. (Som den även är på skiva.) Att de inte är stora i Sverige är för mig ett mysterium. Vi gillar Johnossi och vi gillar Kings of Leon (tydligen).
TFIMOL är Johnossi + Kings of Leon + a shitload of awesomeness.
Kan bara hoppas att Sverige inser det.

Tanken var sedan Veto, men ösregnet gjorde att det blev till att stå under tält istället. Oh well. Sedan var det äntligen dags för Editors. Som jag längtat.
De var… Fantastiska. Såklart. Jag hade ett stort flin i ansiktet under hela spelningen. Vet inte hur jag ska beskriva känslan live. Ett par ord får räcka.
Euphoric & Glorious.
Det är det närmsta jag kommer i förklaring. Särskilt ‘Papillon’ live.
Det känns som att hjärtat ska sprängas.
Och det måste upplevas. Jag måste uppleva det igen. Snart.

Sedan hörde vi Crystal Castles som kunnat vara bra om någon bara kunnat göra världen en tjänst och opererat bort stämbanden på bruden som sjöng. Eller kanske bara skjutit henne, vad vet jag. Synd på något som kunnat låta bra.

The Streets. Jag är väldigt glad att jag såg dem. Tror jag velat stå närmare för att uppleva det bättre. Eller varit i England. Men det var ett bra gig. Ville ha högre volym och mera känsla. Nåja. Jag inväntar Plan B.

Dag två innebar att vi fick se The Vaccines i väntan på De Enaste To, och de var bra. Och brittiska. Väldigt Mtv2.

The Enaste To. Yes hello.
Jag hade inga förväntningar, lyssnat igenom skivan endast en gång innan. Men blev glatt överraskad. Väldigt glatt. Stod mest och skrattade hela konsertern över hur bra det var och över hur roligt de verkade ha på scen. Och ‘Aftenbøn’. ‘Aftenbøn’ är en helt igenom underbar och otroligt skickligt framför låt.
Love it.
Jeg synger det højere
Du synger det højere
Jeg kommer det nærmere
Du kommer det nærmere

Efter det bar det iväg upp till scen 2, TURBOWEEKEND och vad som skulle visa sig bli festivalens höjdpunkt. Det var fullt av folk. Men, jag och Camilla hamnar magiskt längst fram i mitten. Kärlek till världen. Sedan var det fest. Ren och skär fest. Hela Northside var där, hela Northside klappade och hela Northside dansade. Vild och lycklig publik. Och bandet såg minst lika glada ut. Danmarks bästa liveband? Jag förstår varför de kallas det. Varför arrangörerna inte hade dem på scen 1 är nog för alla (inklusive dem själva) ett stort mysterium.
Vill se dem igen och igen och igen.
It’s worth seeing from the other side: Ler så jag nästan grinar.

Såg även Suede som bjöd på en grym liveshow. Eftersom jag inte lyssnar på honom/dem så har jag inte mycket att tillägga, men har man samma utstrålning som Dave Gahan är det svårt att vara dålig.

Allt i allt en grym festival. Håller alla tummar och tår för att den inte ska krocka med Metaltown nästa år. Vill gärna åka igen!

Nu är jag hemma igen. Imorn drar det igång igen.
Rockcruise med Kaizers Orchestra Oslo-Köpenhamn och sedan Metaltown i Göteborg.
Updates will follow!

Leave a Reply

